De minder leuke kanten van backpacken in Nieuw Zeeland

6 februari 2019 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Kia Ora!

Reizen in Nieuw Zeeland. Het klinkt als het paradijs op aarde en ja, dat is het vaak ook. Maar laten we niet vergeten dat er ook echt minder leuke dingen zijn hier. In mijn blogs lijkt misschien alles helemaal top en fantastisch maar ik zet jullie vandaag weer even met beide benen op de grond. Ik heb met een beetje hulp van mijn reisgenoten onderstaand lijstje gemaakt. Voor reizigers misschien bekend, voor anderen een eyeopener. Bij deze: het leven van een backpacker in Nieuw Zeeland

Keukens:

• als de keuken te klein is voor 45 mensen. Lees: 2 fornuizen, 1 wasbak en 2 kleine koelkasten.
  • Als je je boodschappen nergens kwijt kunt omdat alles al propvol staat
  • Als mensen hun eigen rotzooi; lees afwas, niet opruimen en de hele keuken een grote bende is
  • Als er geen vorken in een hostel zijn omdat deze allemaal gejat zijn door backpackers
  • Theedoeken die niks droog maken en waardoor je afwas dus nog steeds nat is. En jij dus ook iedere keer een nat bord uit de kast pakt
  • Als mensen bananen uit je tas jatten

Dorms / Hostels in het algemeen:

• Onstabiele stapelbedden
  • Stinkende hostelkamers
  • Gewassen kleren zien op te hangen
  • Als je eindelijk een plek hebt gevonden om je gewassen kleren op te hangen en het vervolgens gaat regenen
  • Als het te warm is in een kamer maar je geen fan of airco hebt én bang bent om een raam open te zetten omdat dan de hele insectenfamilie op bezoek komt
  • Snurkende kamergenoten
  • Je je niet meer kunnen voorstellen dat je ooit zonder oordoppen hebt kunnen slapen
  • Als je wekker om 6 uur gaat en je heel stil moet zijn aangezien de rest van je roommates nog in diepe slaap is
  • Dat je vreemde kamergenoot om 2 uur snachts een wortel gaat zitten eten

Stray:

• Als de busrit lang duurt omdat we 3x stoppen en daardoor de gekochte etenswaren liggen te bederven.
  • Als je 11 uur in de bus zit en de airco het begeeft
  • Als je denkt flexibel te kunnen reizen maar je vervolgens toch je hele reis moet plannen en alsnog voor een busrit (3 weken later) op de wachtlijst komt te staan.
  • Buschauffeurs die weigeren een simpele vraag te beantwoorden op hun vrije dag.
  • Als de vertrektijd 7.00 uur is

Alle andere dingen:

• Als je weer voor de 10e keer door sandflies bent gestoken = 10x erger dan muggen want het blijft dagen jeuken
  • Als je voor de 100e keer je backpack weer in moet pakken na 2 dagen
  • Dat je al 3 maanden met dezelfde schoenen rondloopt (waarom hebben we 10 paar nodig als het ook met 1 kan?)
  • Dat je op een dag makkelijk 500 euro uitgeeft aan het boeken van hostels en activiteiten
  • Als je even behoefte hebt aan rust en privacy en je kamergenoten vervolgens nog hele verhalen tegen je gaan vertellen. #leavemealone
  • Als je op diezelfde dag besluit lekker op een bankje in de zon een boek te gaan lezen en er vervolgens een random kerel naast je komt zitten en een gesprek met je begint. #leavemealone
  • Als je denkt WiFi te hebben maar deze totaal niet werkt #overalinnieuwzeeland
  • Dat je hierdoor in 2 weken al je data er doorheen jaagt
  • Als je timtams gesmolten zijn
  • Als je geen timtams meer mag kopen omdat je besluit op dieet te gaan
  • Als je 15 minuten moet lopen met je backpack, daypack en twee zware boodschappentassen
  • Dat goedkoop gezond eten bijna onmogelijk is.
  • Als je leuke nieuwe mensen ontmoet en na 1 of 2 dagen alweer afscheid moet nemen
  • Als je voor de 100e keer je levensverhaal moet vertellen tegen nieuwe mensen. Hé wat is je naam, hoelang ben je al op reis, waar ga je nog naartoe, waar kom je vandaan en wat doe je thuis. #iederedag
  • De beruchte microvezel handdoek waarmee je je niet kunt afdrogen en die vervolgens zo gaat stinken dat je hele kamer stinkt en je hem weg moet gooien
  • Dat je zoveel mensen ontmoet dat je niet meer weet wie nou wat doet en daardoor 10x dezelfde vraag stelt aan 1 persoon
  • Dat je ondanks factor 50 en 3x insmeren nog keihard verbrand #gatindeozonlaag
  • Dat je moe bent van al het reizen en steeds vroeg opstaan en daardoor in de bus in slaap valt en dus alle uitzichten mist
  • Dat je besluit ‘s avonds vroeg je bed in te gaan om nog wat hostels te boeken en je blog bij te werken maar dat je ineens een uur verder bent door die .... WiFi die niet werkt en aan het einde van de avond dus nog geen hostel geboekt hebt en al helemaal niet aan je blog toe bent gekomen.
  • Dat alles hier zo knetterduur is

Zo, en nu kunnen we weer door met alle leuke blogs. De volgende komt er snel aan! Aangezien mijn fantastische activiteit van vandaag (met een helikopter de gletsjer op en daar 3 uur hiken) gecanceld is vanwege het weer heb ik zeeën van tijd vandaag!

Tot snel!